نسبتهای فنی و حکمی خاتمه های گوشه های دستگاه شور (ردیف میرزا عبدا... روایت نورعلی برومند)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
- نویسنده حسن مکانیکی
- استاد راهنما حمید رضا اردلان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
پرسش این رساله در مورد نسبت های فنی و حکمی خاتمه های گوشه های دستگاه شور است که با اهدافی نظیر نسبت یابی خاتمه های شور برای درک پیوستگی و وابستگی گوشه های آن و سایر دستگاه ها و آوازها و به دنبال آن اثبات دوار بودن مجموعه نغمات ردیف موسیقی ایرانی طرح شده است. به منظور دقت بیشتر ، موضوع رساله به ردیف سازی میرزا عبدا... محدود گردیده است و بررسی ها با شیوه تحلیلی و کیفی انجام شده است. جمع آوری اطلاعات مبتنی بر روش کتابخانه ای بوده و مطالب بدست آمده به ترتیب اولویت و ارتباط با موضوع رساله ، در شش فصل تدوین شده است. در نهایت مقایسه و تجزیه و تحلیل داده ها و یافته ها سبب رسیدن به نتایجی از قبیل شناخت ماهیت و ساختار فرودهای دستگاه شور و انواع آنها، کارکرد هر کدام از انواع فرودها ، نسبت بین آنها و سایر فرودهای ردیف و نیز نسبت بین خاتمه در موسیقی ایرانی و سایر مفاهیم مرتبط با ویژگی دوار آنها، شده است.
منابع مشابه
تنظیم و مضراب گذاری ردیف منتظم الحکماء و بررسی تطبیقی آن باردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند (دستگاه شور)
این پایان نامه ، تلاشی است برای باز نویسی همراه با تصحیح و تنظیم دستگاه شور روایت شده از ردیف منتظم الحکما که توسط مهدی قلی هدایت ، نت نویسی شده است . ابتدا سندیت این ردیف بررسی شده است و با بهره گیری از دیگر تألیفات مهدی قلی هدایت در زمینه موسیقی ،آرا و نظرات وی مورد کنکاش واقع شده است .در ادامه ، گوشه های دستگاه شور ( ردیف منتظم الحکما ) براساس نوع گوشه ( اصلی – فرعی ) و مدال بودن ، مورد برر...
15 صفحه اولمطالعه ساختاری گوشه های دستگاه نوا در ردیف میرزا عبدالله
در نزد اندیشمندان مشرق زمین همواره نام ها کلید ورود به معانی اند در این رابطه ،تحقیق حاضر به این مسائل پاسخ گفته است: ردیف در لغت و در موسیقی هر کدام به چه معناست؟ آیا ردیف که واژه ای مهم در موسیقی ایران است صرفا مفهومی راجع به تغییرات فنی است یا حوزه های معنایی را نیز در بر میگیرد؟ اساسا به چه منظور موسیقی ایرانی ردیف شده است؟ آیا برای آن سرانجامی متصور بوده اند؟مبنای ردیف انگاشته شدن ردی...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی مجموعه رنگ های شهرآشوب براساس اجرای سه تار حسین علیزاده، روایت نورعلی برومند از ردیف میرزاعبدالله
این تحقیق به بررسی تطبیقی رنگ¬های شهرآشوب در دستگاه چهارگاه و شور، در ردیف میرزا عبدالله می¬پردازد. هدف از این تحقیق یافتن وجوه اشتراک و افتراق میان رنگ¬های شهرآشوب در ردیف است. در این تحقیق رنگ شهرآشوب از سه جهت: مدال، فرمال و ریتمیک- متریک بررسی می¬شود. بررسی مدال رنگ در دستگاه چهارگاه و شور این نکته را نشان می¬دهد که فضاهای مدال اصلی هر دستگاه در رنگ به صورت مجزا و مستقل نواخته می¬شوند. د...
آوای نگاری و تجزیه تحلیل دستگاه شور ردیف مکتب اصفهان به روایت عباس کاظمی
چکیده این پایان نامه در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول شامل: تعریف ها در رابطه با این پایان نامه، آشنایی مختصر با مکتب های آوازی در ایران، معرفی تاریخچه و مکتب موسیقی اصفهان و شرح حالی از زندگینامه مرحوم عباس کاظمی می باشد. فصل دوم: آوانگاری دستگاه شور از ردیف آوازی مکتب اصفهان است که در آن دستگاه شور که جزء بزرگترین دستگاههای موسیقی ایرانی است انتخاب شده و آوانگاری آن به دور از ساز خاص ی...
منابع ردیف فروتن
در این نوشته با مقایسه ی کمی و کیفی گوشه های ردیف فروتن با ردیف میرزا عبدالله و میرزا حسینقلی و دیگر عوامل احتمالی مؤثر در شکل گیری ردیف فروتن، به جستجوی منابع این ردیف و شناسایی برخی از ویژگی های آن می پردازیم. به این منظور، گوشه های ردیف فروتن از نظر کیفی در چهار بخش ریتمیک، ملودیک، متریک و مدال، دسته بندی و با ردیف های میرزاعبدالله و میرزاحسینقلی مقایسه شده اند. نتیجه ی این مقایسه نشان می ده...
متن کاملنمای حرکت ملودیک در گوشه های ردیف موسیقی ایران
شکل کلی یا شمای ملودی یکی از مفاهیمی است که در حوزه ی آفرینش و تجزیه و تحلیل موسیقی بسیار از آن یاد می شود. پژوهش حاضر با بررسی تطبیقی حدود 106 گوشه، نشان می دهد که بیش ترین نوع حرکت ملودیک گوشه های ردیف موسیقی ایرانی حرکت های رفت و برگشتی سینوسی و حرکت های افقی در گستره ی محدود صوتی اند. هم زمان با این نوع حرکت ها، ملودی های گوشه ها به شکلی نامحسوس با حرکت های فرعی پایین رونده به صورت پلکانی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023